Geçmişte ve Günümüzde Nesturi Misyonerliği

Makale
Kadir Albayrak, Prof. Dr.
Geçmişte ve Günümüzde Nesturi Misyonerliği
İslâmî Araştırmalar
Dinler Tarihi
Diyalog-Misyonerlik
2000
c. 20, sy. 2
ss. 164-171
Nesrur, nesturilik, nesruri misyonerliği.
Pdf
Ne.scu.ri Kilisesi, adıru 428-431 yıllan arasmda İstanbul paı:rikliği yapmış olan Nesrur'dan almaktadır. Nesturilik İsa'da birbirinden ayn iki tabiat kabul eder ve Meryem sadece onun insani doğasının anasıdır. Bu yüzden Meryem'e 'tann anası' veya 'tann taŞiyıcısı' demek küfiirdür. 431 yılmdaki Efes Konsili'nde Nesturilik aforoı edildi ve heretik bir akım sayıldı. Fakat hareket ilk önceleri Suriye ve İran'da yayıldı. Bu anlamda Nesnıriler Do~' nun ilk misyoner öncüleri kabul edilir. Daha sonra Nesruri misyonerlik Asya, Hindistan ve Çin'de de kendisini gösterdi ll ve 12. yüzyıllarda N esrurl misyonerler Orta Asya' da, Türkler arasmda çok aktif çalışmışlardır. Nesruriler, Osmanlı Devleti'nin Güneydoğu Anadolu Bölgesi'nde kalan dağlık kesimlerde yaşamışlardır. Batılı misyonerierin Osmanli Devleti'ndeki faaliyederi Nesrurilerin de içinde bulunduğu bürün doğu Hıristiyanlanna bir~ huzursuzluk getirmiştir. Günümüzde Türkiye'de birçok misyoner gruplar bulunmaktadır. Biz bu çalışmada sadece Nesrurileri ele aldı]{. Gerçi doğrudan Nesrurilere ait herhangi bir misyonerli}c kuruluşu bulunmamakla birlikte, Nesrurilerin doğrudan 'Nesruri' terimini kullanmadıklarını da biliyoruz. Bunun yerine Asurlu, Süryani, Keldani vb. terimleri tercih etmektedirler. Dolayısıyla giinümüzde Türkiye'de bir Nesruri misyonediğinden bahsetmek mümkündür.