Ecmiatzin Kat'oğikosluğu'nun Ermeni Kilisesi'ndeki yeri

Doktora Tezi
Canan Seyfeli, Prof. Dr.
Ecmiatzin Kat'oğikosluğu'nun Ermeni Kilisesi'ndeki yeri
Ankara Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü
Ahmet Hikmet Eroğlu, Prof. Dr.
Dinler Tarihi
Hıristiyanlık
Ankara
2007
Din = Religion ; Tarih = History
Pdf
Ermeni Kilisesi'nin kuruluşu IV. Yüzyıl başlarına kadar uzanmaktadır. Aziz Grigor
Lusavoriç eliyle vaftiz olan kralı ve ileri gelenleriyle birlikte Ermenistan halkı toplu olarak Hıristiyanlığa girmiş oldu.
Ecmiatzin'de bir ruhani liderlik merkezinin oluşması da Ermeni Kilisesi'nin
kuruluşuna ve Aziz Grigor Lusavoriç'e dayanmaktadır (302). Bu, Ermeni Kilisesi'nde
genel kabul gören ve dış dünyaya yansıtılan bir inançtır.
Biz, genel kabul gören bu inancın tarihsel verilerini ve dayanaklarını klasik Ermeni
kaynaklarından hareketle incelemeyi amaçladık. Bu nedenle ?Ecmiatzin
Kat'oğikosluğu'nun Ermeni Kilisesi'ndeki Yeri? isimli bu çalışmamızı yapmaya karar
verdik. Kat'oğikosluğun Ermeni Kilise tarihindeki yerini belirleyebilmek için Ermeni
Kilisesi'nin oluşumunu değerlendirmek gerektiğini düşündük. Çalışmamızın Birinci Bölümünde Ermeni Kilisesi'nin oluşumunu değerlendirirken önce ?Ermeniler arasında Hıristiyanlığın Yayılışı? konusunu işledik. Sonra ?Bağımsız
Ermeni Kilisesi'nin Oluşum Süreci?ni (301?-449) ortaya koyarken Ecmiatzin'in izini
sürdük. Bu bölümün ikinci kısmında Vağarşapat şehri'nin Ecmiatzin'e (Tanrı'nın Biricik
Oğlu'nun İndiği Yer'e) dönüşümünü konu aldık. Bağımsız Ermeni Kilisesi'nin oluşum
sürecinde Ecmiatzin'in de oluştuğunu ortaya koyduk.
İkinci Bölümde, Kat'oğikosluğun Dvin'e taşınmasından (428) tekrar asıl
ikametgahı Ecmiatzin'e taşınmasına (1441) kadarki dönemi inceledik. Bahsi geçen taşınma
sürecinde Ecmiatzin'e Ermeni Kilisesi'nin bakışını değerlendirmeyi amaçladığımızdan
428-1441 tarihleri arasında Ecmiatzin konusunu işledik. Aynı bölümün ikinci kısmında ise
1441 Ecmiatzin Konsili'ni, yani Ecmiatzin'in Vağarşapat'a taşınması olayını inceledik.
Anlaşmalı bir taşınma olmadığını, bu nedenle de tartışmaların sonraki dönemlere
yansıdığını gördük.
Üçüncü ve son bölümde ise Ecmiatzin Kat'oğikosluğu'nun Ermeni Kilisesi'ndeki
yerini ortaya koyduk. Bu nedenle önce Ermeni Kilise Hiyerarşisi ve Litürjisindeki yerini
belirledik. İkinci kısımda ise Ecmiatzin'in diğer Ermeni Kilise hiyerarşisi ile ilişkilerini
incelerken hiyerarşik merkezler içindeki yerini belirlemeyi amaçladık.
Sonuç olarak Ecmiatzin'deki Kat'oğikosluğun taşınması ile diğer yüksek ruhani
merkezlerin de oluştuğunu, ancak Ecmiatzin'in birincilliğini korurken bunun diğer
merkezlerle aralarında bir anlaşmaya bağlanmadığını gördük