İslami kaynaklara göre yahudilikteki seçilmişlik

Yüksek Lisans Tezi
Tolga Savaş Altınel, Doç. Dr.
İslami kaynaklara göre yahudilikteki seçilmişlik
Marmara Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü
Ömer Faruk Harman, Prof. Dr.
Dinler Tarihi
Yahudilik (İnanç)
2002
149
Yahudilik 'teki seçilmişlik anlayışı ile Kuran'ın dile getirdiği "İsrailoğulları'nın alemlere üstün kılınması" düşüncesini karşılaştırmak amacıyla bu konuyu seçmiş bulunmaktayız. Dinlerinin sınırlarını milli öğelerle belirleyen Yahudiler, kutsal kitaplarından hareketle, kendilerini Tanrı'nın seçilmiş üstün halkı olarak görürler. Peygamberlerin soyundan gelmeleri, Tanrı'nın onları sevmesi ve onlarla ahitleşmesi seçilmişlik anlayışında en çok kullanılan temalardır. Soyun önemi ve ilk oğul olmanın ayrıcalığı, Levililer'de ve Kohenler'de daha net bir şekilde ortaya çıkmaktadır. Kur'an'ın Yakup(İsrail) peygamber ve oğulları hakkında vermiş olduğu bilgiler, onun hem kendinden önceki kutsal kitapları tasdik ettiğini, hem de özgün bir bakışa sahip olduğunu göstermektedir. Kur'an; Yahudilik'i en erken Tevrat'ın inzali ile başlayan bir din olarak görmekte, ağır eleştirilerde bulunurken bu dinin mensupları olsun olmasın Yakup peygamber soyundan gelenleri de İsrâiloğulları olarak tanımlamaktadır. Arap yarımadasındaki Yahudiler bölgenin şartları gereği özlerini kaybetme durumu ile karşılaşmış olsalar bile, onlarda da seçilmişlik düşüncesinin emarelerini görmek mümkündür. Kur'an; Allah'ın İsrâiloğulları'nı üstün kılarak hiç kimseye vermediği nimetleri onlara verdiğini beyan etmektedir. Ancak İslam alimleri; İsrâiloğulları için mutlak bir üstünlüğü kabul etmemektedirler. İsrâiloğulları'na verilen nimetler göz önünde bulundurulduğunda "Tanrı'nın milleti"sıfatı yersiz olmasa da, Kur'an'ın ifade etmiş olduğu üstün kılınma ile Yahudilikteki seçilmişlik anlayışı arasında temel farklar bulunmaktadır. Seçilmişlik anlayışının sunmuş olduğu imtiyazlar İslam akidesinde seçkin bir zümre olan peygamberlere bile verilmemektedir. Diğer yandan Kur'an'da ilk oğlun Allah'a ait olması ve kutsalın idaresinin bir peygamber ailesine verilmesi hususunda sadece çağrışım türü ifadelere rastlanılmaktadır. Kur'an; Yahudilerin Allah'a karşı yakınlık isnatlarını ve ahiret hayatına ilişkin imtiyaz iddialarını birer yanılgı olarak nitelendirmektedir. Yahudilerin lanetlenmesi ise üstün kılınmaları dolayısıyla taşıdıkları misyonu yerine getirmemelerinin bir sonucudur. Kur'an'da bu lanetleme ötesinde günümüz anlayışında "Yahudi Sorunu" bulunmamaktadır.