Dinler Arası İlişkilerin Teolojik Temelleri

Makale
Mustafa Alıcı, Prof. Dr.
Dinler Arası İlişkilerin Teolojik Temelleri
Akra Kültür Sanat ve Edebiyat Dergisi
Dinler Tarihi
Diyalog-Misyonerlik
2014
c. 1, sy. 2
ss. 71-83
13 s.
Dinler Tarihi, Kutsal Algısı, hasım, düşman, tehdit, rakip, çok kültürlülük, medeniyet, diyalog, öteki.
Pdf
Dinler Tarihi bize gösterir ki insanlığın yaşadığı tarih, dini ve dindar bir
tarihtir, din de tarihseldir yani tarihsel fenomenlerden oluşur. Dinin dışlandığı
veya göz ardı edildiği bir zaman anlayışı, basit kronoloji ve anlamsız kargaşadan ibarettir. Bu bakımdan insanlık, bir bütün olarak dini bir tarih içindeyken
her bir toplum ise kültürler arası ilişkileri gerektiren dinamik ve canlı bir tarih
içindedir. Dinler Tarihi 'ne göre insanda doğal bulunan Kutsal Algısı ( Sensus Numinus ), evrensel açıdan beşer dininin tarihsel dayanağını oluşturan en önemli
faktördür. 2 Öyle ki, İlk Çağ insanının Tanrı'ya izafe ettiği görevlere bakıldığı
zaman, bugünkü anlayışımıza göre Tanrı, tuhaf olabilecek bir vasıfta ve bazen
anlaşılmaz biçimde [simplicitas dei] eylemlerde bulunur.

Kur'an-ı Kerim sayesinde Müslümanlar, çok kültürlü bir ortamda bile kendi dini ve kültürel hayatlarını herhangi bir getto oluşturmadan korumak ve
yaşamak isterler. Onlar, diğer insanları "hasım", "düşman", "tehdit" veya "rakip" görmezler. Dahası Müslümanlar, tarihsel, teolojik ve sosyolojik açıdan
dinler arası ilişkiler tecrübelerine sahip bir geleneğe mensup olarak "kendini
ifade etme" diğer kültürlerle beraber yaşayabilme ve diğer insanlara kendi
değerlerini anlatabilme gibi misyonlar üstlenerek mutlu ve barış içinde yaşamayı dilerler.4 Biz bu makalemizde İslam'ın öteki algısını oluşturan temel
teolojik dinamikleri ortaya koymaya çalışacağız.