Yahudilik ve Hristiyanlıkta Kutsal ve Kutsallaştırılmış Mekanlar

Yüksek Lisans Tezi
Tuğba Nazike Dikbaş
Yahudilik ve Hristiyanlıkta Kutsal ve Kutsallaştırılmış Mekanlar
Necmettin Erbakan Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü
Ahmet Aras, Doç. Dr.
Dinler Tarihi
Karşılaştırmalı Dinler Tarihi
2020
129 s.
Kutsal, Kutsal Mekân, Kudüs, Süleyman Mabedi, Ağlama Duvarı, Sinagog, Beytüllahim, Doğuş Kilisesi, Kamame (Kutsal Kabir) Kilisesi, Zeytin Dağı, Kilise.
Pdf
Kutsal, bir din içerisinde bulunan tüm öğeleri birbirine bağlayan ve dinde bütünlüğü sağlayan temel nokta olarak kabul edilmektedir. İnanan (Dindar) insanın din içerisinde kalmasını sağlayan da kutsal duygusudur. Kutsal, insan dünyasında kendisini çeşitli alanlarda ortaya çıkarmaktadır. Kutsalın tezahür ettiği alanlardan olan mekân insanın mekâna bağlı bir varlık olması dolayısıyla öne çıkmaktadır. Kutsalın tezahürü ile mekân diğer mekânlardan ayrılmakta ve inanan insan için artık kutsal bir yer haline gelmektedir. Çalışmamız üç bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde kutsal kavramına değinilmiştir. İkinci bölüm Yahudilikte kutsal mekânlar konusuna ayrılmış, Vadedilmiş Topraklar, Kudüs, Toplanma Çadırı, Süleyman Mabedi, Ağlama Duvarı ve Sinagog Kurumu incelenmiştir. Üçüncü bölüm de ise Hıristiyanlıkta kutsal mekânlar konusu ile devam edilmiştir. Beytüllahim, Beytüllahim (Doğuş) Kilisesi, Kudüs, Kamame (Kutsal Kabir) Kilisesi, Zeytin Dağı, Vatikan ve Kilise Kurumu Hıristiyanlıkta kutsal mekânlar konusu içerisine dahil edilmiştir. Çalışma konumuz olan kutsal mekânlar Yahudilik ve Hıristiyanlığın doğdukları coğrafya üzerinde bulunan kutsal mekânlardır. Yahudilikte kutsal mekânlar Tanrı tarafından belirlenmekte iken Hıristiyanlıkta kutsal mekânlar İsa Mesih merkezli olarak ortaya çıkmaktadır.