|
Bildiri
|
|
Ömer Faruk Harman, Prof. Dr.
|
|
Hz. İbrahim, Hz. İsmail, Kurban
|
|
|
|
Hz. İbrahim (1. Hz. İbrahim sempozyumu bildirileri)
|
|
|
|
Prof. Dr. Ali Bakkal
|
|
|
|
|
|
Dinler Tarihi
|
|
Dini Polemikler (Müslüman-Yahudi)
|
|
0
|
|
Şurkav Yayınları
|
|
2007
|
|
|
|
ss. 149-158
|
|
10
|
|
İbrahim, İsmail, kurban.
|
|
|
|
Metinde özellikle, Hz. İbrahim’in kurban etmek istediği kişinin (Müslümanların iddia ettiği üzere) İsmail mi, yoksa (Yahudilerin düşüncesine göre) İshak mı olduğu tartışılmaktadır. Başlangıçta insan kurbanının o bölgede zaten yaygın olan bir uygulama olduğuna değinilmektedir. Adaletin yerine getirilmesi, felaket sonucunda ilahları yatıştırmak vb. gayelerle icra edilirdi.
Tevrat’a göre kurban edilmek istenen İshak’tır. Zira buna zemin hazırlar nitelikte Tevrat’ta İbrahim’in İsmail ile annesini uzaklara gönderdiğinden bahsedilmektedir. Yazar, Yahudilikte var olan ilk oğul olmanın önemine ve Kur’an ayetlerindeki seyre binaen kurban edilmek istenen çocuğun Hz. İsmail olduğu iddiasındadır. Zira Hz. İbrahim ateşe atılı yanmaktan kurtulduğunda, Allah’tan salih bir evlat istemiştir. Bu dua onun hiç çocuğu olmadığı anlamına gelmektedir. Çocuk doğduktan sonra Hz. İbrahim onu rüyasında boğazladığını görmektedir. Rüya ilk çocuğun akabinde görüldüğü için, kurban edilecek çocuğun İsmail olması daha muhtemeldir. Hatta yazar, Müslüman olduğu için değil, objektif olarak bakıldığında dahi bunun ortaya çıktığı kanısındadır. |