|
Yüksek Lisans Tezi
|
|
Mohammad Ihsan Bashiri
|
|
Temel Şiî Tefsirlerine Göre Hz. İsa'nın Urûcu ve Nüzûlü Meselesi
|
|
|
|
|
|
Selçuk Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü
|
|
|
|
|
|
Mustafa Sami Baybal, Prof. Dr.
|
|
Dinler Tarihi
|
|
Dinî Polemikler (Müslüman-Hıristiyan)
|
|
|
|
|
|
2011
|
|
|
|
|
|
107 s.
|
|
Hz. İsa, Mesih, Urûc, Nüzûl, Asli Suç, Keffaret,
|
|
|
|
Hz. İsa şahsiyeti ve yaşadığı hayat itibariyle gerek Yahudilik, gerek Hıristiyanlık ve gerek İslâmiyet'te en çok tartışılan konulardan biri olmuştur. Bu tartışmalar, anlayışlar ve telâkkiler tarih boyunca birtakım farklılıklarıyla kaynaklara nakledilmiştir. Yahudiler daha baştan Hz. İsa'yı sahte Mesih diye inkâr edip öldürmeye teşebbüs etmişlerdir. Hâlâ gerçek Mesih olarak Davud soyundan birisinin gelmesini beklemektedirler. Onlara göre Allah'ın devletini Mesih kuracaktır. Hıristiyanların inancına göre Hz. İsa, Yahudiler tarafından çarmıha gerilip öldürülmüştür. O, Hz. Âdem'den beri insanlığın yüklendiği ``aslî suç''a kefaret olarak dünyaya gelip çarmıha gerilmiş ve ölümünden üç gün sonra dirilerek Baba'nın yanına çıkmıştır. Âhir zamanda beklenen şartlar gerçekleşince kurtarıcı olarak dünyaya inecektir. Müslümanlar ise Kur'ân'ın verdiği bilgilere dayanarak çarmıh olayının asla gerçekleşmemiş olduğunu ve Allah'ın onu kendi katına yükseltildiğini savunmuşlardır. Bazı ayrıntılar hariç, Şiîler ve Sünnîler Hz. İsa'nın urûcu ve nüzûlü meselesinde aynı anlayışa sahiptirler. Kur'ân-ı Kerîm'de Hz. İsa'nın yeniden dünyaya gelişi hakkında açık bir âyet bulunmamaktadır. Gerek Şiî gerekse Sünnî klâsik müfessirleri bazı âyetlerin Hz. İsa'nın tekrar dünyaya gelişine işaret ettiği görüşünü paylaşmaktadırlar. Bazı çağdaş müfessirler ise Hz. İsa'nın yeniden dünyaya gelişine karşı çıkmaktadırlar. Çünkü Hz. İsa'nın Allah katına yükselişini fizîkî değil; mertebe yükselişi olarak algılamaktadırlar.
|