|
Makale
|
|
Yasin Meral, Prof. Dr.
|
|
Talmud, Mişna ve Gemara’dan mı Oluşmaktadır?
|
|
İstanbul Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dinler Tarihi
|
|
Yahudilik (Kutsal Metinler)
|
|
|
|
|
|
2017
|
|
sy. 36
|
|
ss. 167-170
|
|
|
|
mişna, talmud, gemara, ibn meymun
|
|
|
|
Konuyla ilgili Yahudi geleneğinden birkaç örnek paylaşmak yerinde olacaktır. Örneğin İbn Meymun (ö. 1204), eserlerinde “Talmud’da denilmiştir ki…”
şeklinde bir nakilde bulunduğunda, Gemara’dan alıntı yapmaktadır. O, bu ifadeleri kullandıktan sonra Mişna’dan alıntı yapmamaktadır. Yahudi âlimler Gemara’dan alıntı yaptıklarında “Talmud’da denilmiştir ki…” derken, Mişna’dan yaptıkları alıntılarda açıkça “Mişna’da belirtildiği üzere…” şeklinde ifadelere yer vermektedirler. Bu anlamda Yahudi bilginler, Gemara ve Talmud kelimelerini eşanlamlı olarak kullanmaktadırlar. İbn Meymun, Mişna ve Talmud kelimelerini peş peşe ayrı metinleri kastetmek için kullanmaktadır. Örneğin o, “mezkûretun fi’l-Mişna ve’t-Talmud (Mişna ve Talmud’da zikredilmiştir ki…)” ifadelerine yer vermektedir.5 Eğer İbn Meymun’un zihninde Talmud, Mişna’yı da içeren bir metin olsaydı sadece şemsiye isim olarak Talmud demekle yetinebilirdi.6 Özetle, Talmud ve Gemara, aynı dini metin için kullanılan biri Aramice diğeri İbranice isimdir |