Hz İsa'ya Ne Oldu

Kitap
Mahmut Aydın, Prof. Dr.
Hz İsa'ya Ne Oldu
Dinler Tarihi
Dinî Polemikler (Müslüman-Hıristiyan)
Ankara
Otto Yayınları
2017
192 s.
İslam, Hıristiyanlık, Hz. İsa, Çarmıh Olayı, Matta, Luka, Markos, Yuhanna.
İslam ve Hristiyan dünyasının köklü tartışma konularından biri olan İsa-Mesih’e ne olduğu sorusu hem Müslümanlar ve Hristiyanlar arasında, hem de bu iki grubun kendi içlerinde netleştiremediği teolojik bir problemdir. Günümüz Hristiyanlığı İsa üzerine kurulu olmasına rağmen İsa’nın yargılanma süreci ve akıbeti ile ilgili farklı görüşler mevcuttur. Örneğin İsa’nın çarmıhta ölmediğini sadece bayıldığını, İsa’nın ölümünün fiziki değil
sembolik bir ölüm olduğunu, ya da İsa’nın değil ona benzetilen başka birinin çarmıha gerildiğini savunan Hristiyan grupların olduğu bilinmektedir. Fakat bu görüşleri savunanlar kilise tarafından Hristiyanlık dışına itilmektedir.
Hristiyanlık tarafından kabul edilen İsa inancı, İsa’nın çarmıhta ölmesi, üçüncü günde ölüme galip gelerek dirilmesi, Tanrı’nın katına yükseltilmesi, onun sağ yanına oturması ve dünyanın sonuna doğru Tanrısal krallığı tesis
etmek üzere yeniden yeryüzüne ineceği inancı üzerine kuruludur. Bununla beraber İsa’nın, Âdem’in işlediği günahın kefareti olarak çarmıhta kanını akıttığına, böylece Tanrı ile insanoğlu arasında uzlaşmayı sağladığına
inanılmaktadır. İsa’ya dair bu bakış açısı Hristiyanlığın özünü oluşturmaktadır. İsa konusunda çeşitli eserler kaleme alan Mahmut Aydın tanıtmaya çalıştığımız İsa’ya Ne Oldu? adlı çalışmasında, ön kabullerle inanç haline gelen İsa hakkındaki tartışmalı konuları, efsaneleşen rivayetleri ele almaktadır. Malum konuları Hıristiyan ve İslam düşüncesindeki temel kaynaklar ışığında tarihsel açıdan yeniden değerlendirerek ulaşılan verilerin bilgi değerini okuyucuya sunmaktadır. Kitap üç bölüm, bir değerlendirme ve ek kısmından
oluşmaktadır. Birinci bölümde müellif, İsa’nın çarmıha gerildiği süreci “çile haftası” olarak tanımlayan İncil pasajlarını inceleyerek, Hristiyan inancına göre İsa’nın niçin, kim tarafından ve nasıl tutuklandığını, yargılandığını ve idam edildiğini tartışmaktadır. İkinci bölümde İsa’nın ölümden dirilişi ve taraftarlarına görünmesi ile ilgili İncil rivayetlerini tarihsel olarak değerlendirmektedir. Üçüncü bölümde İsa’nın akıbeti sorununun İslam düşüncesinde nasıl ele alındığını ve Kur’an’ı Kerim’in muhtevası ile bu meseleye nasıl yaklaşılması gerektiğini tartışmaktadır. Ek bölümde ise 1970’li yıllarda Mısır’da bulunan Yahuda İskaryot’a ait olduğu iddia edilen Yahuda İncili’nin 2004 yılında hazırlanan İngilizce çevirisinin Türkçe tercümesi yer almaktadır.
Aydın eserinin Giriş kısmında, İsa’nın çarmıha gerilmesinin sebepleri ve sonrasında gelişen olaylarla ilgili kanonik İncillerde (Matta, Markos, Luka, Yuhanna) ve apokrif Petrus İncili’nde yer alan bilgileri değerlendirirken, mevcut bilgilerin kısıtlı olduğunu belirtmektedir. Ayrıca mezkûr
kaynaklardaki rivayetler bir araya getirildiğinde onların aslında tek bir kaynaktan türediğini, bu temel kaynağın adı geçen İncillerden biri veya
hipotetik bir metin olabileceğini de eklemektedir. Yazar, bilinen ilk İncil olması ve Matta ile Luka’nın onu temel kaynak olarak kullanmasından dolayı Markos İncili’ni çalışmasına zemin olarak kabul etmektedir Müellif ilk bölümde, İsa’ya idam cezasını Yahudilerin mi yoksa Romalıların mı verdiğini, İsa’nın İncillerde ifade edildiği gibi dinî suç sayılan bir eylemden dolayı mı yoksa siyasi bir suçtan dolayı mı idam cezasına maruz kaldığını tartışmaktadır. Bu cezanın neden çarmıha gerilmek suretiyle olduğunu ve İsa’nın ne zaman idam edildiği ile ilgili bilgileri analiz etmektedir. Aydın, ilgili İncil rivayetlerini inceleyerek, verilen bilgiler arasındaki çelişkileri ve tarihsel açıdan mümkün görünmeyen hadiseleri tespit etmektedir. İncil pasajlarını inceleyen müellif, ilk dönem Hıristiyan cemaatinin, İsa’ya verilen idam cezasının sorumluluğunu Romalılardan alarak sadece
Yahudilere yükleme eğiliminde olduğunu belirtmektedir. Aydın, oluşturulmak istenen algının arka planında yatan politik sebeplerin varlığına dayanarak, bu yaklaşımın İsa ve taraftarlarının Romalılar nezdinde siyasi bir
suçlu/tehlikeli olarak görülmemesi ve Hıristiyanlığın Roma topraklarında rahatça yayılması niyetiyle üretildiğini savunmaktadır. Yazar, bir yanlış anlaşılmanın önüne geçmek için, idam kararının alınmasında Yahudilerin
tamamen etkisiz olduğu imajını vermek istemediğinin altını çizerek, bir iş birliği neticesinde bu kararın alındığını ileri sürmektedir. Kimi İncil pasajlarında İsa’nın Yahudi geleneğine göre küfür sayılan bir
iddiada bulunduğu, yani kendisinin Allah’ın oğlu olduğunu söylediği ve bu gerekçeyle teolojik bir suçtan dolayı idam cezası aldığı belirtilmektedir. Bu durumu söz konusu dönemde uygulanan cezalandırma yöntemlerine göre değerlendiren yazar, dinsel bir nedenden dolayı ölüm cezasına çarptırılanların taşlanmak suretiyle idam edildiğini belirtmektedir. Böylece İsa’nın teolojik bir suçtan dolayı çarmıha gerildiği bilgisinin tarihsel açıdan hatalı olduğu
İncili’nin 2004 yılında hazırlanan İngilizce çevirisinin Türkçe tercümesi yer
almaktadır.
Aydın eserinin Giriş kısmında, İsa’nın çarmıha gerilmesinin sebepleri
ve sonrasında gelişen olaylarla ilgili kanonik İncillerde (Matta, Markos, Luka,
Yuhanna) ve apokrif Petrus İncili’nde yer alan bilgileri değerlendirirken,
mevcut bilgilerin kısıtlı olduğunu belirtmektedir. Ayrıca mezkûr
kaynaklardaki rivayetler bir araya getirildiğinde onların aslında tek bir
kaynaktan türediğini, bu temel kaynağın adı geçen İncillerden biri veya
hipotetik bir metin olabileceğini de eklemektedir. Yazar, bilinen ilk İncil
olması ve Matta ile Luka’nın onu temel kaynak olarak kullanmasından dolayı
Markos İncili’ni çalışmasına zemin olarak kabul etmektedir (s.16).
Müellif ilk bölümde, İsa’ya idam cezasını Yahudilerin mi yoksa
Romalıların mı verdiğini, İsa’nın İncillerde ifade edildiği gibi dinî suç sayılan
bir eylemden dolayı mı yoksa siyasi bir suçtan dolayı mı idam cezasına maruz
kaldığını tartışmaktadır. Bu cezanın neden çarmıha gerilmek suretiyle
olduğunu ve İsa’nın ne zaman idam edildiği ile ilgili bilgileri analiz
etmektedir. Aydın, ilgili İncil rivayetlerini inceleyerek, verilen bilgiler
arasındaki çelişkileri ve tarihsel açıdan mümkün görünmeyen hadiseleri tespit
etmektedir.
İncil pasajlarını inceleyen müellif, ilk dönem Hıristiyan cemaatinin,
İsa’ya verilen idam cezasının sorumluluğunu Romalılardan alarak sadece
Yahudilere yükleme eğiliminde olduğunu belirtmektedir. Aydın,
oluşturulmak istenen algının arka planında yatan politik sebeplerin varlığına
dayanarak, bu yaklaşımın İsa ve taraftarlarının Romalılar nezdinde siyasi bir
suçlu/tehlikeli olarak görülmemesi ve Hıristiyanlığın Roma topraklarında
rahatça yayılması niyetiyle üretildiğini savunmaktadır. Yazar, bir yanlış
anlaşılmanın önüne geçmek için, idam kararının alınmasında Yahudilerin
tamamen etkisiz olduğu imajını vermek istemediğinin altını çizerek, bir iş
birliği neticesinde bu kararın alındığını ileri sürmektedir (s.55-57).
Kimi İncil pasajlarında İsa’nın Yahudi geleneğine göre küfür sayılan bir
iddiada bulunduğu, yani kendisinin Allah’ın oğlu olduğunu söylediği ve bu
gerekçeyle teolojik bir suçtan dolayı idam cezası aldığı belirtilmektedir. Bu
durumu söz konusu dönemde uygulanan cezalandırma yöntemlerine göre
değerlendiren yazar, dinsel bir nedenden dolayı ölüm cezasına çarptırılanların
taşlanmak suretiyle idam edildiğini belirtmektedir. Böylece İsa’nın teolojik bir
suçtan dolayı çarmıha gerildiği bilgisinin tarihsel açıdan hatalı olduğu
anlaşılmaktadır. Çarmıha germek suretiyle idam etmenin genellikle siyasi
isyancılara ve asi kölelere uygulandığını ifade eden yazara göre, İsa’nın bir
köle olmadığı bilindiğinden dolayı, O’nun ancak siyasi bir suçlu olarak
çarmıha gerildiğini söylemek mümkündür (s.42-43).
Yazar mevcut rivayetleri analiz ettikten sonra, Hıristiyanlığın özünü
oluşturan inanışlardan biri olarak kabul edilen, İsa’nın Âdem’den sirayet eden
insanlığın günahına kefaret olsun diye idam edilmiş bir kurban olduğu
inancının güvenilir hiçbir kaynağının olmadığına değinmektedir. Aydın’ın
kanaatine göre İsa, yaptığı vaazlarla ve mabet çevresindeki alışılmadık
eylemleriyle, dönemin ileri gelenlerinin dikkatini çekmiştir. Bu nedenle de
Roma valisi Pontus Pilatus ile bölgenin güvenliğini sağlamakla sorumlu baş
kâhinin ortak istekleri doğrultusunda halkı isyana teşvik etme potansiyeli
bulunan siyasi bir suçlu olarak idam edilmiştir (s.59).
İsa’nın çarmıha gerildikten sonraki akıbetini anlatan kutsal kitap
rivayetlerini tek tek ele alarak tarihsel açıdan değerlendiren Aydın, ayrıca
İsa’nın ölümden dirilme hadisesinin gerçek olup olmadığı ve çarmıh
hadisesinden sonra ilk önce kime, nasıl ve nerede göründüğü meselelerini de
tartışmaya açmaktadır. Müellif zaman zaman tarihsel İsa’yı ortaya koymaya
çalışan Hıristiyan araştırmacıların bulgularına bölüm içinde yer vermektedir.
Aydın, ilk önce Hıristiyanlığın yapıtaşı olan İsa-Mesih’in çarmıha gerilmek
suretiyle idam edilmesinin üçüncü gününde ölümden dirildiği ve
taraftarlarına göründüğü şeklindeki ön kabul ile ilgili Hristiyan kaynaklarda
yer alan rivayetleri derleyerek, kaynaklar arasındaki uyumsuzluğu ve
çelişkileri gözler önüne sermektedir. Yazar görünme eyleminin mahiyeti ile
ilgili maddi ve manevi olmak üzere iki görüşün olduğunu belirterek, çeşitli
teologların görüşlerine temas etmektedir (s.84-85).
İncillerde yer alan bilgileri değerlendiren yazar, İsa’nın başına geldiği
rivayet edilen olayların üzerinden kırk yıl gibi uzun bir zaman sonra yazıya
geçirilmesi ve İncillerdeki bazı bilgilerin birbiriyle çelişmesinden dolayı
güvenilir olmadıklarını belirtmektedir. Ayrıca yargılama ve çarmıha gerilme
süresine birebir şahit olmuş tanıkların ifadelerinin bulunmaması ve İsa’nın
çarmıha gerilme zamanı ile şeklinin tarihsel açıdan sorunlu olması, yazarı bu
rivayetlerin İncil derleyicileri tarafından üretildiği ve İsa ile ilgili kendi
beklentilerinin ürünü olduğu sonucuna ulaştırmaktadır.
Aydın, İsa’nın çarmıha gerildikten sonraki akıbeti ile ilgili kanaatini
üçüncü bölümde daha açık ve kapsayıcı olarak belirtmektedir. Burada Kur’an-
422
Artuklu Akademi | Journal of Artuklu Academia 5 (2) 2018
ı Kerim’in çizdiği genel İsa portresini açığa çıkarmayı önceleyen müellif,
İsa’nın diğer peygamberlere göre farklı olup olmadığını ayetler ışığında
sunmaktadır. Bu ayetlerden hareketle, Hz. İsa’nın babasız olarak dünyaya
gelmesi açısından Allah’ın bir mucizesi olduğu, bunun haricinde diğer
peygamberler gibi bir insan olduğu, kendisine tebliğ vazifesinin verildiği,
kitap ve hikmetin öğretildiği sonucuna ulaşmaktadır (s. 99).
Ayrıca, Kur’an’ın İncil formatında bir biyografi ya da tarih kitabı
olmadığını vurgulayarak, Hz. İsa ve diğer peygamberlerin hayatlarının
tamamını değil, tevhit anlayışına kaynaklık edecek önemli kesitleri aktardığını
belirtmektedir. Dolayısıyla Kur’an, Hz. İsa’yla ilgili her ayrıntıya yer
vermemekte, fakat Yahudilerin onu öldürdükleri yönündeki iddialarına ve
Hıristiyanların İsa’nın şahsıyla ilgili şirke varacak kadar aşırıya giden
inançlarına yanıt vermektedir. Örneğin Hz. İsa’nın O’na tuzak kuranlar
tarafından öldürülmediği ve Allah’ın O’nu inançsızlardan kurtardığı, Hz.
İsa’nın Allah ile aynı cevherde olduğunu savunanlara karşı; onun da
kendinden önceki peygamberler gibi bir beşer olduğu, onlar nasıl vefat
etmişlerse İsa ve Meryem’in de aynı şekilde ölümlü olduğu, Kur’an-ı Kerim’de
yer alan bilgiler arasındadır (s.101-103).
Müellif, Kur’an’daki Hz. İsa portresini açıkladıktan sonra, Hz. İsa’nın
kıyamete yakın yeryüzüne ineceği, fitne ve fesadı sonlandırıp refahı hâkim
kılacağı inancının İslam dünyasında hangi koşullarda ortaya çıktığını
tartışmaktadır. Müellife göre bu inanış, İslam topraklarında Hz. Ali
döneminde başlayıp Emeviler döneminde devam eden karışıklıklara çözüm
üretilememesi neticesinde, Ortadoğu coğrafyasında bulunan diğer dini
geleneklerdeki kurtarıcı fikrinin de etkisiyle Müslümanların gündemine
girmiş ve Allah tarafından gönderilecek ilahi bir kurtarıcı bekleme eğiliminin
doğmasına sebep olmuştur. Keza yazar, İsa’nın diri olarak semaya
yükseltildiği, ahir zamanda dünyaya geri geleceği, Mehdi’ye tabi olacağı,
Deccal’i öldüreceği gibi görüşleri savunanların; Kur’an’da yer alan ilgili
ayetleri, hadis kaynaklarındaki konuya ilişkin rivayetleri temel alarak tevil
ettiklerini savunmaktadır. Ayrıca İslam’ın, Mekke’nin fethinden sonra çeşitli
coğrafyalara yayılmasıyla, dine sonradan giren mühtedilerin mevcut bilgi
birikimlerinden tamamen arınamadığı malumdur. Aydın, nass ile kesinliği
mevcut olmayan konularda mühtedilerin bu birikimlerini İslamîleştirerek,
Yahudi kültüründeki Mesih telakkisi ve Hristiyan kültüründeki Hz. İsa’nın
akıbetiyle ilgili söylemleri Müslüman kültürüne dâhil ettikleri yönündeki
tezini destekleyecek örnekler vermektedir (s.137-138).
423
Kitap Tanıtımı | Mahmut Aydın
Hz. İsa’ya Ne Oldu?
ı Kerim’in çizdiği genel İsa portresini açığa çıkarmayı önceleyen müellif,
İsa’nın diğer peygamberlere göre farklı olup olmadığını ayetler ışığında
sunmaktadır. Bu ayetlerden hareketle, Hz. İsa’nın babasız olarak dünyaya
gelmesi açısından Allah’ın bir mucizesi olduğu, bunun haricinde diğer
peygamberler gibi bir insan olduğu, kendisine tebliğ vazifesinin verildiği,
kitap ve hikmetin öğretildiği sonucuna ulaşmaktadır (s. 99).
Ayrıca, Kur’an’ın İncil formatında bir biyografi ya da tarih kitabı
olmadığını vurgulayarak, Hz. İsa ve diğer peygamberlerin hayatlarının
tamamını değil, tevhit anlayışına kaynaklık edecek önemli kesitleri aktardığını
belirtmektedir. Dolayısıyla Kur’an, Hz. İsa’yla ilgili her ayrıntıya yer
vermemekte, fakat Yahudilerin onu öldürdükleri yönündeki iddialarına ve
Hıristiyanların İsa’nın şahsıyla ilgili şirke varacak kadar aşırıya giden
inançlarına yanıt vermektedir. Örneğin Hz. İsa’nın O’na tuzak kuranlar
tarafından öldürülmediği ve Allah’ın O’nu inançsızlardan kurtardığı, Hz.
İsa’nın Allah ile aynı cevherde olduğunu savunanlara karşı; onun da
kendinden önceki peygamberler gibi bir beşer olduğu, onlar nasıl vefat
etmişlerse İsa ve Meryem’in de aynı şekilde ölümlü olduğu, Kur’an-ı Kerim’de
yer alan bilgiler arasındadır (s.101-103).
Müellif, Kur’an’daki Hz. İsa portresini açıkladıktan sonra, Hz. İsa’nın
kıyamete yakın yeryüzüne ineceği, fitne ve fesadı sonlandırıp refahı hâkim
kılacağı inancının İslam dünyasında hangi koşullarda ortaya çıktığını
tartışmaktadır. Müellife göre bu inanış, İslam topraklarında Hz. Ali
döneminde başlayıp Emeviler döneminde devam eden karışıklıklara çözüm
üretilememesi neticesinde, Ortadoğu coğrafyasında bulunan diğer dini
geleneklerdeki kurtarıcı fikrinin de etkisiyle Müslümanların gündemine
girmiş ve Allah tarafından gönderilecek ilahi bir kurtarıcı bekleme eğiliminin
doğmasına sebep olmuştur. Keza yazar, İsa’nın diri olarak semaya
yükseltildiği, ahir zamanda dünyaya geri geleceği, Mehdi’ye tabi olacağı,
Deccal’i öldüreceği gibi görüşleri savunanların; Kur’an’da yer alan ilgili
ayetleri, hadis kaynaklarındaki konuya ilişkin rivayetleri temel alarak tevil
ettiklerini savunmaktadır. Ayrıca İslam’ın, Mekke’nin fethinden sonra çeşitli
coğrafyalara yayılmasıyla, dine sonradan giren mühtedilerin mevcut bilgi
birikimlerinden tamamen arınamadığı malumdur. Aydın, nass ile kesinliği
mevcut olmayan konularda mühtedilerin bu birikimlerini İslamîleştirerek,
Yahudi kültüründeki Mesih telakkisi ve Hristiyan kültüründeki Hz. İsa’nın
akıbetiyle ilgili söylemleri Müslüman kültürüne dâhil ettikleri yönündeki
tezini destekleyecek örnekler vermektedir (s.137-138).
Yazarın kanaatine göre, Hz. İsa’nın doğumu ve bazı özellikleri her ne
kadar olağanüstülükler arz etse de, bunlar O’na ilahlık isnat edilmesi gerektiği
anlamı taşımamaktadır. Bir Müslüman için bu olağanüstülükler, her
peygamberde çeşitli şekillerde ortaya çıkan birer Peygamberlik nişanı olarak
görülmelidir. Ayrıca Hz. İsa’nın tekrar yeryüzüne ineceğini savunanlar O’nun
hangi sıfatla geleceğine, bir peygamber mi yoksa bir beşer olarak mı
yeryüzüne ineceği sorusuna cevap vermelidir. Zira O’nun bir peygamber
olarak geleceğini savunmak Hz. Muhammed’in son peygamber olduğunu
belirten Ahzab Suresi 40. ayetle ters düşmektedir. Hz. Muhammed’in son
peygamber olduğu gerçeğine halel getirmek istemeyenler ise Hz. İsa’nın
O’nun ümmeti olarak yeryüzüne ineceğini savunmaktadır. Fakat yazara göre
bu düşünce, Kur’an’da kendisine önem atfedilen bir elçiyi sıradan bir ümmet
konumuna getirerek, peygamberliğin geçici bir vazife olarak algılanması gibi
teolojik bir sorun doğurmaktadır (s.134-135).
Aydın’a göre, İsa’nın çarmıha gerildikten sonraki durumu Kur’an’ın
genel tavrına uygun olarak düşünüldüğünde; Hz. İsa çarmıhta öldü sanılarak
aslında bayılmış halde iken kaya bir mezara kapatılmış olabilir. Bir süre sonra
kendine gelerek dışarı çıktığı ve kendisine tazimde bulunmak için mezara
gelen kadın taraftarlarına (erkek taraftarların kendilerinin de
cezalandırılabileceği endişesiyle bölgeden uzaklaşmış olması muhtemeldir)
görünerek onlardan kendisinin ölmediğini havarilere bildirmelerini istemiş
olabilir. Yazar, son olarak Hz. İsa’nın Celile bölgesinde kendisine sadık olan
havarileriyle buluşarak yer altına çekilmek suretiyle peygamberlik vazifesine
gizli olarak devam ettiğinin düşünülebileceğini belirtmektedir.
Aydın ek kısımda, öncelikle İncillerin derleniş ve Yahuda İncili’nin
keşfediliş sürecinden kısaca bahsetmektedir. Ardından Yahuda İncili’nin
National Geographic tarafından hazırlanan İngilizce tercümesini esas alarak
metni Türkçe’ye çevirmektedir. Bu İncil’in Hristiyan dünyasında ihanetçi
olarak kabul edilen Yahuda İskaryot’a biçilen rolü tamamen değiştirdiğini
belirtmektedir. Adı geçen havari, çarmıha gerilme olayında insanlığın
günahına kefaret olması için İsa’ya yardım eden bir kahraman olarak
tanıtılmaktadır. Yazara göre böyle bir imaj çizilmesindeki amaç, kefaret
doktrini bağlamında İsa’nın Tanrısal bir varlık olarak gönderildiği yönündeki
geleneksel Hristiyan inancını kuvvetlendirmektir.
Netice itibariyle elimizdeki kitap sade ve anlaşılır üslubuyla, Hz. İsa
hakkında araştırmalar yapan, yargılanma süreci ve sonrasına ön kabuller ile
değil daha geniş bir perspektiften bakmayı arzulayan herkes için kapsamlı bir
424
Artuklu Akademi | Journal of Artuklu Academia 5 (2) 2018
çalışma niteliğindedir. Hıristiyan ve İslam düşüncesindeki temel kaynaklarda
yer alan rivayetlerin aynı çalışmada bir araya getirilmesi bu eserin önemini
arttırmakta ve okuyucuya karşılaştırma imkânı sunmaktadır. Bu açıdan Hz.
İsa’ya Ne Oldu başlığını taşıyan eser, erken dönem Hıristiyan düşüncesindeki
ve dinî metinlerdeki İsa portresi üzerine çalışan araştırmacılar için bir başvuru
kaynağı mesabesindedir.