Yeni Ahid’de Din ve Din Anlayışı

Bildiri
Ömer Faruk Harman, Prof. Dr.
Yeni Ahid’de Din ve Din Anlayışı
Dinler Tarihi Araştırmaları - II, (Sempozyum: 1998, Konya)
Dinler Tarihi
Yahudilik (İnanç)
Ankara
Dinler Tarihi Derneği Yayınları
1998
ss. 71-80
10
Yeni ahid, din.
Pdf
Yeni Ahid bilindiği üzere Kitab-ı Mukaddes’in sadece Hıristiyanların inandığı külliyat kısmıdır. M.S. 1. yüzyılda kaleme alınan bu metinler M.S. 4. Yüzyılda resmi olarak Kutsal Kitap olarak kabul edilmiştir. Bu külliyat Hz. İsa’nın konuştuğu dil olan Aramice dilinde değil Grekçe olarak kaleme alınmıştır.

Yeni Ahid’deki dini telakki, Yahudilerin dini telakkisiyle büyük ölçüde örtüşmek durumundadır. Neticede İsa Tevrat’ı tasdik ederek, genel çerçevede bütün hükümlerini uygulamış ve sinagoglarda ibadet etmiş bir Yahudidir. Dolayısıyla Yeni Ahid’de insanın yeri, yaratılmışlığı, Yaratıcısına karşı görevleri gibi hususlarda Yahudi anlayışının rolü büyüktür.

Yazar Yeni Ahid hakkında genel çerçevede bilgi verdikten sonra Yeni Ahid’deki din ile ilgili kavramlara başlıklar halinde değinmiştir. İlk kavram Batı’nın din için kullandığı ‘religion’ kavramıdır. Grekçe olan Yeni Ahid’de geçmesede, Latince tercüme olan Vulgat’ta birçok yerde geçmekte ve kanun, hizmet anlamlarında kullanılmaktadır. Diğer kavramlar ‘Allah korkusu’, ‘Şeriat’, ‘Yol’, ‘İncil’ vb. ifadelerdir. Yazar bu kavramların kutsal metnin hangi kısımlarında geçtiği belirterek, kullanılma miktarlarını da belirtmiştir.

Makalenin son kısmında Yeni Ahid’deki Tanrı İnsan İlişkisi üzerinde durulmuş ve Kutsal Kitap cümlelerinden deliller sunulmuştur. Buna göre insan Tanrı’ya saygıyla karşılık bir korku beslemelidir. Ona sonsuz itaatte bulunmalı ve kulluk görevini yerine getirmelidir. Yeni Ahid’e göre Tanrı mukaddes, insanlar ölümlüdür.