|
Makale Çevirisi
|
|
Joelle Allouche-Benayoun
|
|
Fransa'da Kadın Hakları ve Liberal Yahudilik
|
|
|
|
Dinler Tarihi Araştırmaları VIII
|
|
|
|
|
|
Ramazan Adıbelli, Prof. Dr.
|
|
|
|
Dinler Tarihi
|
|
|
|
Ankara
|
|
|
|
2012
|
|
|
|
ss. 599-614
|
|
|
|
|
|
|
|
Çoğu zaman liberal sinagoglardaki kadınlar feminist düzeydeki nedenlerden do ayı ortodoks Yahudilikle ilişkilerini kesmiş erdir. Bu kopuş, ortodoksi ile ebeveynin dünya sıyladır. Yahudi dünyasıyla değil. Bu durum, o hareketler içerisinde yüksek sosyo-kültürel düzeydeki Sefarad kadın sayısının daha fazla oluşunu galiba izah etmektedir.
Liberal Yahudiliğin çeşitli eğilimle ine göre erkeklere. olduğu gibi kadınlara da Tora'yı inceleme/okuma, Bat mitzva gerçekleştirme, Hakim (haham) olma, dua etme, ayini idare etmek için Tora'ya çıkma, sünnet etme, ebeveyninin kabri üzerinde kaddiş okuma izni verilmiştir. "Sinagog içerisinde herkes için eşit haklar" talebi Modernite adına liberal hareketlerin dile getirdiği bir taleptir. "Liberal baharnların kararının, modemite yönündedir yani kadın haklarının hak bakımından erkeklere eşit bireyler olarak kabul edilmesi yönünde" olduğunu haham Pauline Bebe hatırlatmaktadır. Hukuki düzlemde kadını "yetersiz" ve erkeklerin hakimiyeti altındaki. Pir varlık haline getiren geleneksel kadın karşıtlığına Pauline Bebe şu karşılığı vermektedir: "Kadın karşıtlığı adil bir Tanrı [düşüncesi] ile tezat oluşturur" ve "Kitabı Mukaddes'te kadın karşıtı birçok metin yer alsa da diğer metinler onları yalanlamaktadırlar." |