Yahudi Mitolojisinde Düşmüş Melekler

Makale
Cengiz Batuk, Prof. Dr.
Yahudi Mitolojisinde Düşmüş Melekler
Dinler Tarihi Araştırmaları Sempozyumu VIII (Bütün Yönleriyle Yahudilik)
Dinler Tarihi Araştırmaları-Vlll
Dinler Tarihi
Yahudilik (İnanç)
Ankara
2012
ss. 453-474
Yahudilik, Yahudi Mitolojisi, Tanah, Melek, Tanrı
Pdf
Tekvin'in içerisinde önemli bir yer kaplamayan ve bu nedenle de kolaylıkla göz ardı ediliveren ve Nuh'un tufanının öncülü olarak yer alan düşmüş melekler ve Nefilim'e dair anlatı her şeyden önce kötülük sorununa insan ve tanrı dışında üçüncü bir seçenek sunmaktadır. Tanrı'nın yardımcıları olan ve onun sırlarına vakıf olan "melekler". Öykünün pseudepigrafik metinlerdeki versiyonları da incelendiğinde bu kanaat daha fazla pekişmekle birlikte Tesniye ve Hezekiel gibi kitaplarda onlara dair farklı tecrübelerden söz edilmesi öykünün literal olarak okunmasına neden olmakta ve devlerin neslinin arkeolojik kalıntıları araştırılmaktadır. Bütün bu farklı okumalar arasında gerek Tekvin'deki gerekse Hanok'un metni ve diğerlerinde yer alan öykünün tüm versiyonlarını kötülüğe karşı bir teodise geliştirme çabasının ürünü olarak görmek daha olası gözükmektedir. Her ne kadar Tekvin'de çok net olmamakla birlikte dolaylı olarak Nuh Tufanıyla birlikte düşmüş meleklerin ve neslinin tamamen yok olduğu gibi bir
anlam ortaya çıksa da diğer metinlerden anlaşılan onlar hakkındaki nihai yargılamanın son yargı günün de olacağı, dolayısıyla İblis/Şeytan'ın yardımcıları olarak ve insaİılığı kötülüğe teşvik eden varlıklar olarak hayaliyetlerini yargı zamanına kadar devam ettirecekleridir. Bu da yeryüzündeki kötülük ve insanın kötü eylemleri konusunda insan dışı harici bir unsura işaret etmekte ve bir teodise oluşturmaktadır.