|
Makale
|
|
Ali İhsan Yitik, Prof. Dr.
|
|
Hi̇ndui̇zm'i̇n Diğer Di̇nlere Bakışı
|
|
Dokuz Eylül Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi
|
|
Dinler Tarihi Araştırmaları - 1 (Sempozyum: 8-9 Kasım 1996)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dinler Tarihi
|
|
Hinduizm
|
|
Ankara
|
|
|
|
1998
|
|
sy. 9
|
|
ss. 71-91
|
|
15 s.
|
|
Öteki, dini çoğulculuk, Sanatana Dharma, bahudha, Ramakrishna, Swamı Vivekananda, Advaita, politeizm, Anekantavada, Syadvada, Gandhı, Sarvapalli Radhakrishnan,
|
|
|
|
Makaleye, dört bin yıllık mazisi ile yüzündeki en eski dinlerden olan Hinduizm’in diğer dinlere bakışının ayrıntıları ile incelemenin sanıldığından zor olduğunu belirterek başlayan Yitik, bu zorlukların başında özellikle; ¨bu dinin teşekkül dönemine ait belgelerin azlığı, belli bir kurucu ve sistemleştircisinin olmayışı ve bütün mensuplarını kapsayan bir dini teşkilatin bulunmayışı¨ olarak zikr eder. Makalenin iki temel kısımdan oluştuğunu söyleyebiliriz. İlk kısımda konunun daha iyi anlaşılması için Hinduizim’de var olan üç kavram/anlayış açıklanmıştır. Bu kavramlardan ilki klasik Hindu düşüncesinde dini çoğulculuğun temeli kabul edilen "Sanatana Dharma" anlayışıdır. Kelime anlamı ¨Ezeli-ebedi yol; fıtri veya evrensel din¨ anlamına gelen "Sanatana Dharma” (ya da kısaca Dharma), kavram olarak ¨Brahma'nın Rişiler aracılığıyla insanlığa bildirdiği ezeli-ebedi kanundur. Pratikte yaşanan biçimiyle ise Dharma, birbiriyle çok fazla bağlantılı olmayan pek çok mezhebin genel toplamına verilen bir isimdir.¨ Dharma’nın modern dönemde anlaşılması ile ilgili ise, iki temel akımın olduğunu belirten Yitik, bunlardan ilkine göre Sanatana Dharma; ¨kendine has bir takım özellikleri ve inançları olan bir dini sistem,¨ ikinci gruba göre ise Sanatana Dharma; ¨yer yüzündeki bütün inanç sistemlerini kapsayan bir üst yapı, evrensel din veya din ötesi bir sistem (meta religion)¨ olduğunu beilritir.
|