|
Yüksek Lisans Tezi
|
|
Hatice Kübra Baktemur
|
|
Modern dönem Yahudilikte III. Mabet Hareketi
|
|
|
|
|
|
Marmara Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü
|
|
|
|
|
|
İsmail Taşpınar, Prof. Dr.
|
|
Dinler Tarihi
|
|
|
|
|
|
|
|
2020
|
|
|
|
|
|
159 s.
|
|
Filistin-Kudüs = Palestine-Jerusalem ; Siyonizm = Zionism ; Süleyman Mabedi = Süleyman Mabedi ; Tapınaklar = Temples ; Yahudilik = Judaism
|
|
|
|
Yahudilik, Süleyman Mabedi merkezli bir din olarak tasvir edilse de tarihsel süreç içerisinde İsrailoğulları'nın çeşitli mabetlerde Tanrı'ya ibadet ettikleri bilinmektedir. Ancak, zamanla aşamalı bir şekilde merkezinde Kudüs'ün ve Süleyman Mabedi'nin bulunduğu bir din haline gelmiştir. Süleyman Mabedi'nin M.S. 70 yılında yıkılmasının ardından ise Mabet'te gerçekleşen ibadetler yerini Tevrat çalışmalarına bırakmıştır. Geleneksel Yahudi inancında, III. Mabet'in mesihî kurtuluş döneminde Tanrı tarafından gönderilen bir Mesih öncülüğünde mucizevi bir biçimde yeniden inşa edileceği kabul edilmiştir. Yahudiler bu inanç doğrultusunda XX. yüzyıla kadar pasif bir bekleyiş süreci içerisine girmişlerdir. XX. yüzyılda yaşanan gelişmeler, Dini Siyonizm'in İsrail Devleti'nin mesihî kurtuluşun bir aracı olduğu kabulüne dayanan doktrininin geniş kitleler tarafından benimsenmesine neden olmuştur. Ancak, Kudüs'ün ele geçirilmesinin ardından İsrail Devleti tarafından yürütülen politikaların dindar Siyonistler tarafından hayal kırıklığıyla karşılanması, III. Mabet Hareketi olarak adlandırılan ve Kudüs'teki Mabet Tepesi'nde İslami mirasın yok edilip yerine III. Mabet'in inşa edilmesini hedefleyen fundamentalist bir grubun doğmasına vesile olmuştur. III. Mabet aktivistlerinin en önemli amacı, III. Mabet'in inşa edilmesiyle bölgede teokratik düzene dayalı bir krallık kurmaktır. Geleneksel Yahudi inancında Mesih geldikten sonra gerçekleşmesi beklenen bu hadise, III. Mabet Hareketi aktivistleri tarafından, Tanrı'nın tarihe mucizevi bir biçimde müdahalesi reddedilerek, kurtuluşun insan eliyle gerçekleşeceği kabulü esas alınıp gerçekleştirilmeye çalışılmaktadır. Bu çalışmada, Yahudi geleneğinde Kudüs'ün konumu, günümüzde bölgede yaşanan siyasi krizlerde önemli bir pay sahibi olan III. Mabet Hareketi'nin doğuşu ve III. Mabet Hareketi'nin çatısı altındaki gruplardan biri olan Mabet Enstitüsü'nün faaliyetleri ortaya konulmaya çalışılmıştır.
|