Dinler Tarihi Açısından İlahi Dinlerde Din Eğitimi

Kitap Bölümü
İlbey Dölek, Dr.Öğr.Üyesi
Dinler Tarihi Açısından İlahi Dinlerde Din Eğitimi
TARİH ARAŞTIRMALARINA FARKLI YAKLAŞIMLAR
Ayşe ERKMEN
Dinler Tarihi
Dinler Tarihi (Genel)
Adıyaman
İKSAD Yayınevi
2020
ss. 215 - 245
346
Tarih, kelime olarak geçmişte yaşayan toplulukları, kişileri ve yaşanmış olayları ifade etmekte kullanılır. Tarih bilimi, farklı şekillerde tanımlanmakla birlikte genel olarak topluluklar arasında geçen olayları ve insan topluluklarının gerçekleştirdiği bütün faaliyetleri, belgelere dayandırarak, sebep sonuç ilişkisi kurarak, sonuçları günümüze aktaran bir sosyal bilim olarak tanımlanmaktadır. Kısaca söylemek gerekirse geçmişi konu edinen bilimin adıdır. Bu bağlamda, geçmişte yaşanılanları, tarihçinin yaptığı araştırmalarla elde ettiği bilgiler oranında bilebiliriz. Bu yaşanmışlıkların toplumları etkileme ve geleceğe yön verme özelliği olması sebebiyle tarih araştırmacısı olmak büyük sorumluluk gerektirmektedir. Geçmişin doğru olarak bilinip değerlendirilebilmesi için tarihçinin bu görevi yerine getirirken hakikati verebilme konusunda titizlikle hareket etmesi gerekmektedir. Bunu en güzel şekilde Mustafa Kemal Atatürk “Tarih yazmak, tarih yapmak kadar önemlidir. Yazan yapana sadık kalmazsa değişmeyen gerçek, insanlığı şaşırtacak bir hal alır.” sözleriyle açıklamıştır. İnsanlığın geçmişini kayıt altına almak, araştırmak ve doğru bir şeklinde yorumlamak toplumlar açısından önemlidir. Bu yapılarak milletlerin hayat tarzları, düşünce biçimleri, dünya görüşleri ortaya konur. Her milletin geçmişte sahip olduğu değerleri mevcuttur. Bu değerleri tarihçiler yaptıkları araştırmalarla ortaya koymaktadır. Tarihçi tarafsız kalmayı ilke edinmiş, doğru bildiğini uygun bir dille izah eden, okuyan, araştıran, ilmin değerini bilen, bilim ahlakına sahip olan kişidir. Bu düşüncelerle söz konusu eser hazırlanmıştır. Bu bağlamda kitabı oluşturan bölümler; alanında uzman akademisyenler tarafından yeni kaynaklar ışığında çalışılmış güncel bilgileri içermektedir. Tarihin farklı alanlarına yönelik konuları içeren, farklı bakış açılarıyla araştırılıp incelenerek oluşturulan bu eserin bundan sonra benzer konularda yapılacak çalışmalara örnek teşkil edip katkı sağlayacağı düşünülmektedir. On bölümden oluşan kitabın birinci bölümünde, “Türkiye İktisat Kongresi’nin Basında Yankıları” başlıklı çalışmaya yer verilmiştir. Çalışmada, kongrenin toplanma amacı, kongreye basın-yayının yaklaşımı, kongreye hazırlık, kongrenin açılışı ve faaliyetleri, kongre sonunda Misak-ı Millînin kabul ve bütün bunların basına yansıması konuları ele alınmıştır. İkinci bölümde, “Cumhuriyetin İlk Elli Yılında Türkiye’nin Modernleşme, Bürokrasi ve Demokrasi Pratiği” başlıklı çalışma bulunmaktadır. Çalışmanın içeriğini, Türkiye’de modernleşme sürecine etki eden bürokrasi ordu ilişkisi, siyasi partiler, 1960 askeri darbesi, 1961 Anayasası konularının değerlendirilmesi oluşturmaktadır. Üçüncü bölüm, “Ulus Gazetesi’nde 1935-36 Yıllarında Yayınlanan Vakıf Haber ve İlanları” başlıklı çalışmadan oluşmaktadır. Bu bölümde Osmanlı’dan Türkiye Cumhuriyetine vakıflar hakkında yapılan düzenlemeler ve Ulus Gazetesi’nde yer alan vakıflar hakkındaki haberler ve ilanlar çalışılmıştır. Çalışma, Ulus Gazetesi’nin yayın hayatı hakkında bilgileri de içermektedir. Dördüncü bölümde, “Mısır’ın Karizmatik Lideri Nasır, Nasır Dönemi Mısır ve Türkiye Mısır İlişkileri” başlıklı çalışmaya yer verilmiştir. Çalışmada, 1952-1970 yıllarında Mısır’ın iç ve diş politikasında yaşanalar ile bu dönem Türkiye-Mısır ilişkilerine yer verilmiştir. Beşinci Bölümde “Birinci Dünya Savaşı Sürecinde Bir Mizah Gazetesi: Hande (Tanıtımı, Fihristi ve Kapak Albümü)” başlıklı çalışmaya yer verilmiştir. Çalışmanın konusunu, 31 Temmuz 1916 - 6 Eylül 1917 tarihleri arasında toplam 46 sayı olarak yayınlanan “Hande Gazetesi” oluşturmaktadır. Altıncı bölümde, “Dinler Tarihi Açısından İlahi Dinlerde Din Eğitimi” başlıklı çalışma bulunmaktadır. Çalışmada din eğitimi üzerinde durulmuştur. Bu bağlamda, din eğitiminin kaynakları, ilk din öğretmenleri, din dersi verme şekilleri, din eğitiminde ailenin önemi, din eğitiminde dine eleştirel yaklaşım konuları değerlendirilmiştir. Yedinci bölümde, “Bilim Tarihi Açısından Göbekli Tepe” başlıklı çalışma yer almaktadır. Çalışmada, Şanlıurfa Göbekli Tepe’de yapılan kazılar sonucu elde edilen bilgiler doğrultusunda, buradaki sosyal hayat, tarım, sanat, felsefe ve bilimsel gelişmeler ve bunların medeniyete katkısı karşılaştırmalı olarak ele alınmıştır. Sekizinci bölümde, “Iulıus Claudıus Hanedanı Dönemi’nde Roma’nın Bıthynıa Et Pontus Eyaleti Valileri” başlıklı çalışma bulunmaktadır. Bölüm, Iulıus Claudıus Hanedanı Dönemi’nde Roma’nın Bıthynıa Et Pontus Eyaletinde görev alan valileri belirlemeye yönelik yazılı ve görsel kaynakların incelendiği araştırmadan oluşmaktadır. Dokuzuncu bölümü, “Eskiçağda Sapan” başlıklı çalışma oluşturmaktadır. Araştırmada, Eski çağlarda sapanın ne amaçla kullanıldığı, sapan yapımında kullanılan malzemelerin neler olduğu ve sapan çeşitleri yazılı ve görsel malzemelerin incelenmesiyle ve değerlendirilmesiyle belirlenmiştir. Onuncu ve son bölümde “Artvin Basın Tarihi Üzerine Birkaç Not ”başlıklı çalışmaya yer verilmiştir. Çalışmada Artvin’de basının gelişim süreci konu edinilmiştir.