|
Bildiri
|
|
Durmuş Arık, Prof. Dr.
|
|
Günümüzde Çuvaş Türklerinde Hristiyanlık
|
|
|
|
Dinler Tarihi Araştırmaları III: 2000. Yılında Hıristiyanlık (Dünü Bugünü ve Geleceği)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dinler Tarihi
|
|
Geleneksel Türk Dini
|
|
Ankara
|
|
Türkiye Dinler Tarihi Derneği Yayınları
|
|
2002
|
|
|
|
ss. 541-556
|
|
|
|
llminskiy sistemi, Troitsa, Rus köylüleri
|
|
|
|
Bazı tarihçiler ve araştırmacılar öteden beri Hıristiyan Türk topluluklarının milli kimliklerini kaybettiğini dile getirmiştir. Ancak bu Türk topluluklarının dini inanışları genel Türk nüfusa göre farklı olsa da onların çoğunun,
milli kimliklerini korumayı başardığı son yıllarda daha açık görülmüştür. 1991 yılında Sovyetler Birliğinin dağılmasının ardından bu Türk topluluklarıyla artan ilişkilerimiz ve yapılan araştırmalar onların asimile olmadıklarını, kendi kökenlerini unutmadıklarını, bu topluluklarla soy birliğimizin ve uzak geçmişte yaşadığımız tarihi tecrübelerin bulunduğunu göstermiştir. Çuvaşlar, Rus işgaline uğramakta esaret altına girmiş, değişen tarihlerde Ruslaştırma ve Hıristiyanlaştırma faaliyetlerine maruz kalmıştır. Bu faaliyetler, bir süreç içinde aşama aşama çeşitli yöntemler şeklinde uygulanmıştır. Çuvaşların ağır vergi ödemeye zorlanması, geniş ve verimli topraklarının Rus idarecilerine ve manastırlara dağıtılması, Rus köylülerin ve askeri unsurların Çuvaşların yaşadığı bölgeye yerleştirilmesi, misyonerler vasıtasıyla Hıristiyanlaştırılması, bu doğrultuda okulların açılması, Hıristiyan kateşizminin (ilmihal) ve Hıristiyanlığa ait diğer dini literatürün Çuvaş diline çevrilerek yayınlanması, Çuvaşl_ardan Hıristiyan din adamlarının yetiştirilmesi girişimleri bu faaliyetlerin başta gelen uygulama şekilleri arasında yer almıştır. Bu faaliyetler sonucunda Çuvaşlardan Hıristiyanlığa geçenler olmuş, fakat kaynaklarda onların Hıristiyanlığa geçişinin kendi istekleriyle ve gönüllü olmaktan çok, baskı ve yıldırma politikasının neticesinde gerçekleştiği yer almıştır. Rusların her türlü eritme ve etkileme faaliyetlerine rağmen Çuvaşlar günümüze kadar milli kimliğini muhafaza edebiilmiştir Asırlarca süren gayretine rağmen, misyonerler, Rus Ortodoksluğunu kabul eden Çuvaşların yaşamından geleneksel dinlerine ait tasavvurları ve törenleri tamamıyla söküp atmayı başaramamıştır. Dini, tarihi ve etnografik literatür vaftiz olmuş Çuvaşlar arasında eski inanışların korunduğuna dair çok sayıda bilgi içermiştir. Çuvaşlar Rus Ortodoks Kilisesinin istediği nitelikte birer Hıristiyan olmayı başaramamış, onların Hıristiyanlık anlayışı "kendine has bir Hıristiyanlık" şeklinde ortaya çıkmıştır. Hıristiyanlıkla Çuvaşların geleneksel dini inanışları kaynaşmış, yeni şekil ve görüntüler oluşmuştur. Çuvaşlar geleneksel dinin bazı kutsallarını Hıristiyanlığa taşımış ve bu inançlar arasında senkretik, bir anlayış geliştirmiştir. İcra ettikleri bazı dini törenlerde de aynı şekilde benzer bir tutum ortaya çıkmıştır. |