19. ve 20. Yüzyılda Mûsevi Hristiyanlar -Hibridite, Dini Kimlik ve Gelenek

Bildiri
Bülent Şenay, Prof. Dr.
19. ve 20. Yüzyılda Mûsevi Hristiyanlar -Hibridite, Dini Kimlik ve Gelenek
Dinler Tarihi Araştırmaları III: 2000. Yılında Hıristiyanlık (Dünü Bugünü ve Geleceği)
Dinler Tarihi
Hıristiyanlık
Ankara
2002
ss. 55-69
Hibrid, sömürgecilik-sonrası kültür, post-kolanyalist kütür
Pdf
Hem Yahudi hem de Hıristiyan olduklarını iddia eden MOsevi Hıristiyanların 'teoloji' si, Eski ve Yeni Ahit
yorumlarının mevcut sınırlarını sorgulayan ve hatta tehdit eden bir özelliğe
sahip. Hem farklılık hem de asillik iddia eden, bu nedenle de aileleri, çevreleri ve arkadaşları arasında daha önceki -yani sadece Yahudi iken- karşılıklı anlama/anlaşma biçimlerini altüst eden bu yeni dini kimlik, bu hareketin mensuplarını Yahudilikle Hıristiyanlık arasında, post-kolanyalist kültür teorilerinde kullanıldığı şekliyle, hibrid bir konuma oturtmaktadır. Burada Hibridite (kültürde ve dinde çift kimliklilik) kavramı, iki farklı kimlikten farklı ögelerin hem bir araya getirilip hem de bulunduğu asil konumlarından çıkarılıp yepyeni bir teolojik iddia ortaya atılmasını tanımlamaktadır. Hibrid ve Hibridite kavramları sömürgecilik-sonrası kültür teorilerinden34 ödünç alınıp dini kimlik alanına, burada MOsevi Hıristiyan hareketine uygulanmıştır. Bu kavramsal analizde; sömürgecilik-sonrası kültür
teorisyenlerinin özellikle Homi Bhabha35 , Stuart HaW6
, M.M. Bakhtin37, veGayatri C. Spivak38'ın eserlerinden faydalanılmıştır.