|
Bildiri
|
|
Bülent Şenay, Prof. Dr.
|
|
Avrupa Birliğinin Dini Kimliği Var mıdır? (Avrupa Birliği'nde Dinlerin Tarihine ve Bugüne Bir Bakış)
|
|
|
|
Türkiye'nin Avrupa Birliği'ne Girişinin Din Boyutu, Sempozyum, 17-19 Eylül 2001
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dinler Tarihi
|
|
|
|
Ankara
|
|
Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları
|
|
2003
|
|
|
|
ss. 399-424
|
|
|
|
|
|
|
|
AB-Türkiye ilişkilerinin sadece bir 'din farkı' sorunu olarak değil bir 'medeniyet farkı' sorunu olarak görülmesini teklif ediyorum. Prof. Dr. Ahmet Davutoğluna göre, bu fark, epistemolojik (bilginin kaynağı ve yeri açısından) ve aksiyolajik
(bilgi-değer ilişkisi açısından) temellerde problemli olan Avrupa-merkezci (Eurocentric) 'dünya-görüşü nün parçacı-indirgemeci' (fragmented-reductionist) yaklaşımına eleştirel bir gözle bakmayı gerektirir. Medeniyetler-arası en temel fark epistemolojik ve aksiyolojiktir: yani bir 'bilgi felsefesi ve değerler' sorunudur ki buradan başlayarak her alanda -sosyal, kültürel, siyasal, ve ekonomik- bakış açımızı şekillendirir. Türkiye'nin de içinde bulunduğunu unutmaması gerektiği (AB bunu her zaman hatırlıyor) islam medeniyetinin en temel özelliği 'değer-bağımlı ' olması ve bunun da özel bir varlık telakkisine dayandırılmış o~masıdır. Sosyal mekanizmalar bu değerler sistemi yani var/tk (ontology)- bilgi (epistemology)- değer(axiology) ilişki si içinde meşrüiyet kazanır ve uygulama alanı bulur. Bunun aksine, modern Batı medeniyetinin en önemli özelliği 'mekanizma-bağımlı' niteliğidir. Değerler, bu mekanizma uyumu ölçüsünde meşruiyet kazanır. |