|
Bildiri
|
|
Günay Tümer, Prof. Dr.
|
|
Günümüzde Doğu Hıristiyanlığı
|
|
|
|
Asrımızda Hıristiyan - Müslüman Münasebetleri
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dinler Tarihi
|
|
|
|
İstanbul
|
|
İlmi Neşriyat
|
|
1993
|
|
|
|
ss. 123-134
|
|
|
|
Ortodokslukta sakramentler, Evharistiya,Ortodokslukta eskatoloji, yedi ekümenik konsil
|
|
|
|
Kaynağı itibariyle Hıristiyanlık Batı'dan ziyade Doğu kökenlidir. lsa
Mesih Filistinli bir Yahudi olduğu gibi ona ilk inanan ve arkasından gidenler, yani ha variler de Yahudi asıllı idiler. İlk Hıristiyanlığın oluşmasında Süryani ve Grek kiliselerinin Latin Batı'ya takaddüm ettiği tartışmadan uzaktır. 1000 yılından itibaren durum Batı lehine değişmiştir. Sonunda Doğu kiliseleri Hıristiyanlık inanç ve hayat düsturlarında Batı katolikliği ve protestanlığından radikal bir ayrılık göstermiştir. lik Hıristiyanlık dil ve kültürde üçe ayrıldı: Roma merkezli Latin Batısı, 4 ve 5. yüzyıllardan itibaren Konstantinopolis merkezli Grekçe konuşan Doğu ve Urfa'yı merkez kılmış Süryhi Doğusu. Ancak o sırada bu üç bölge bazı ufak ayrılmalar olsa da özde tek bir Hıristiyanlık oluşturmakta idi. Bölünmeler başından itibaren üç merhalede a§ağı yukarı beşer yüzyıllık fiisılalarla geldi. 5. ve 6. yüzyıllarda Süryani Hıristiyaniığı Grek ve Latin Hıristiyanlığından koptu. Bunlar, kendi aralarında da ikiye ayrıldılar: Nasturller, Monofizitler (Kalkedon: Kadıköy Konsilerıl kabul etmeyen Ermeniler, Habeşliler ve Mısır Kıbtileri) ll. Yüzyılda Grek Ortadaksiuğu Roma Katolikliğinden ayrıldı. 16. Yüzyılda ise Batı Hıristiyanlığı kendi içinde ayrı bir bölünmeyaşadı: Katoliklik, Protestanlık. |