Yahudi ve Hıristiyan Kutsal Metinlerinde Kadının Başını Örtmesi

Yüksek Lisans Tezi
Nuh Yılmaz, Dr.Öğr.Üyesi
Yahudi ve Hıristiyan Kutsal Metinlerinde Kadının Başını Örtmesi
Sakarya Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü
Ali Erbaş, Prof. Dr.
Dinler Tarihi
Karşılaştırmalı Dinler Tarihi
2007
160 s.
Yahudi ve Hıristiyan kutsal metinlerinde kadının başını örtmesi
Pdf
Bu tezin amacı, kadının basını örtme uygulamasının Yahudi ve Hıristiyan kutsal metinlerinde nasıl yer aldığını ortaya koymaktır. Basörtüsü, her iki dinin kutsal kitabında bir emir midir, yoksa daha önceki kültür ve medeniyetlerin devam edegelen bir uygulaması mıdır? Bu bağlamda her iki dinin kutsal kitabında, sözlü geleneğinde ve erken dönemlerinde kadının basını örtmesi arastırılmıstır. Tezimizde dinler tarihinin tarihi ve karsılastırmalı metodu kullanılmıstır. Arastırmamız neticesinde, her iki dinde de kadınlar tarafından basörtme uygulamasının yerine getirildiği sonucuna varılmıstır. Fakat kadınların basörtme konusu Eski Ahit'te bir uygulama iken Hıristiyanlıkta Pavlus'un Korintoslulara yazmıs olduğu birinci mektubunda yer alan bir emirdir. Yahudilikte bu uygulama Talmudik dönemde bir kural haline getirilmistir. Çünkü kadınların baslarını örtmesi geleneği Talmud öğretisinden ileri gelmektedir. Bunun yanında, iffetlilik sartlarını yerine getirmek için her iki dinde de kadınların yabancı erkeklerin yanında baslarını, ayrıca yüzlerini de örtmeleri talep edilmektedir. Her iki dinde de sayet bir kadın basını açarak yasayı çiğnerse, bu ahlâksızca bir davranıs olarak kabul görürdü. Öte yandan, sayet bir kadın bası açık dolasırsa, bu sekildeki bir haddi asmanın Eski Ahit'te ve Talmud'da değisik cezaları bulunmaktadır. Bunlardan en ağır olanı ise, Talmud'daki erkeğin kadına mehrini ödemeksizin onu bosamasıdır. Fakat Hıristiyanlıkta, sayet bir kadın bası açık dolasırsa bu, onun Tanrı'nın egemenliğine boyun eğmemesi demektir. Aynı zamanda bası açıklık, Tanrı'nın egemenlik sistemini yok etmektir.